SZAKMAI MŰHELY

A szalon írott és íratlan szabályai: így készítsünk házirendet

A szépségiparban életünk természetes velejárója, hogy napunk nagy részében emberekkel foglalkozunk. Vendégeinkkel – akik jó esetben rendszeresen járnak hozzánk – gyakran több órát is együtt töltünk. Ahhoz, hogy mindig elégedetten távozzanak, mi pedig elkerüljük a kiégést, fontos, hogy jó emberi kapcsolatot ápoljunk velük. Egy jó kapcsolatnak pedig mindig vannak szabályai, amihez mindkét félnek tartania kell magát.

A szalon írott és íratlan szabályai

 

Szerencsére általános tapasztalat, hogy az illemszabályokkal a legtöbben tisztában vannak, és anélkül is betartják őket, hogy azt bármilyen formában írásba foglalnánk. Ennek ellenére azonban mindig akadnak olyan szituációk, ahol egy-egy vendég akarva-akaratlanul nem tartja tiszteletben az egészségünket, a munkakörülményeinket, az időnket, vagy akár más vendég idejét. Ezért nagyon fontos, hogy gondoljunk minden lehetséges forgatókönyvre és legyen egy olyan házirendünk, ami segítségünkre lehet a nehezebb szituációk elrendezésekor. Egy jó házirend nem csak minket véd meg a problémásabb helyzetektől, de a vendég is támaszkodhat rá, hiszen a szabályok mindkét félre vonatkoznak.

 

Mit kell tudni a házirendről?

 

Először is: nem ismerete nem mentesít senkit sem a szabályok megszegésének következményeitől. Viszont szolgáltatóként mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy vendégeid nyilvánosan hozzáférhessenek szalonod házirendjéhez. Fontos, hogy jól látható helyen legyen kifüggesztve, illetve online is érdemes közzétenni a weboldalon, vagy ha nincs saját honlapunk, akkor a közösségi oldalainkon (például Facebookon). 
Tudnod kell: minden esetben Te határozod meg az üzleted és munkakörnyezeted szabályait, tehát, ha a házirend megírásakor mintát használsz, sose felejtsd el azt személyre szabni.

 

Így készítsd el saját házirended

 

Készítettem számotokra egy vázlatot, hogy lássátok, miként érdemes felépíteni egy ilyen szabályzatot. Azokat a pontokat szedtem össze, melyeknek feltétlenül szerepelniük kell egy házirendben. Ha ezeket betartjuk és betartatjuk, a mindennapi munka garantáltan gördülékeny és konfliktusoktól mentes lesz.

Használjátok bátran ezt a „sorvezetőt” saját házirendetek megírásához. Ha pedig már van ilyen doksitok, nézzétek meg és nyugodtan egészítsétek ki, amennyiben találtok olyat az általam felsorolt pontok között, melyek fontosságáról Ti is meg vagytok győződve. 

 

Néhány téma, amire kiemelten érdemes odafigyelni

 

A vázlatot semmiképp ne felejtsétek el személyre szabni! A konkrét szabályokat, információkat saját munkarendetekhez kell igazítani. Elsőként, ha a leggyakrabban előforduló problémás pontot nézzük: csak Ti tudhatjátok a rugalmasságotokat például késés esetén (mennyit vagytok hajlandóak várni egy vendégre, vagy mekkora időbeli csúszás esetén adtok neki új időpontot, és erre hányszor van lehetősége).
 
A COVID járvány óta, a szalonok újranyitását követően lényegessé vált a maszkhasználat szabályozása is. Ezt szintén érdemes magatokra szabni, főleg, ha már tudjátok, mi a vendégkörötök elvárása ebben a kérdésben. Érdekes lehet még a telefonhasználat, és a kísérők, gyerekek jelenléte, leginkább kisebb szalonok esetében. 

Oda kell figyelnetek még az árlistára, és a számlázásra, fizetési módokra vonatkozó szabályok pontos közzétételére. Még akkor is, ha visszajáró vendégeitek többsége tisztában van vele, egy esetleges hatósági ellenőrzésnél (erről a témáról később szó lesz egy hosszabb cikksorozatban), vagy egy új, kicsit nehézkesebb vendég érkezésénél segít a kellemetlenségek elkerülésében.  

A fentiek csupán kiragadott példák, de jól mutatják, hogy számos, személyre és szalonra szabott kérdés van, melyeket Nektek kell megválaszolni. 

 

Nézzük át a Házirend lehetséges pontjait:

1.Adatvédelem a GDPR szabályainak megfelelően (például vendégkártya esetén)

2.Bejelentkezés, időpontfoglalás, időpontmódosítás menete

  • telefonon
  • üzenetben meghatározott csatornán keresztül
  • online időpontfoglalási rendszerben
     

3.Késések kezelése 

  • késés esetén kevesebb szolgáltatás a késés mértékéhez mérten, ennek megértése
  • elmulasztott időpont 
     

4.Egészségügyi kérdések

  • lemondás betegség miatt, ennek időbeli korlátja
  • szolgáltatás korlátozása bőr-vagy körömbetegség esetén
     

5.Higiéniai etikett

  • szabályok érkezéskor (például: kézmosás fertőtlenítő szappannal)
  • intézkedések járvány esetén (maszkhasználat kérdése)
     

6.Fizetési lehetőségek

  • készpénzzel
  • bankkártyával
  • átutalással
     

7.Tiltott és korlátozott tevékenységek

  • dohányzás
  • dohányzásra kijelölt hely
  • alkoholfogyasztás, tudatmódosító szerek használata
     

8.Értékek védelme

  • a felelősségvállalás határvonalai
  • felelősségvállalás abban az esetben, ha a szalonban egyszerre több szolgáltató is működik
     

9.Viselkedési szabályok

  • hangos, sértő beszéd elkerülése
  • ”pletykatilalom”
  • rendelkezések környezetrongálás esetén
     

10. Kísérők és gyermekek

  • játszósarok
     

11.Telefonhasználat korlátjai szolgáltatás közben

12.Képi vagy hanganyag rögzítés engedéllyel

13.Számlázás lehetőségei magánszemélyeknek, cégnek

14. Árlista

  • nem alkuképes árak
  • a szolgáltatás garanciájának ideje, hatálya, javítással kapcsolatos kérdések
     

15.Házirend be nem tartásának következményei

A Házirend végére fontos beírni az alábbiakat:
“A Házirendet a szolgáltató saját belátása szerint bármikor módosíthatja és kiegészítheti.
Az időpont lefoglalásával, a szolgáltatások igénybevételével a Vendég automatikusan elfogadja a Házirend szabályait. Megértéseteket köszönöm!”
 

És mit kap tőlünk a Vendég cserébe?

  • Precíz munkát
  • Garanciát az elvégzett munkára
  • Professzionális termékeket
  • Kedvességet és figyelmet
  • Kellemes és nyugodt légkört
  • Rendet és tisztaságot
  • Az időbeosztás pontos betartását
  • Rugalmasságot az időpontfoglalás kapcsán
     

Az emberekkel való hosszú távú együttműködés alapja, hogy a szabályokat folyamatosan betartsuk és betartassuk. Ezzel mindenki jól jár, mert a vendég elégedetten távozik, mi pedig  képesek leszünk biztosítani munkánk gördülékenységét. Ne feledjétek, egy rendezett, precíz szolgáltató vendégköre mindig stabil, ezen keresztül pedig új vendégeket is könnyebben hozhatunk be, garantálva vállalkozásunk sikerét.


Te is szeretnéd elkészíteni a legtutibb házirendet saját szalonodnak?
 

Segítünk! Írj nekünk a sikarinails@mprx.hu címre, utána megbeszéljük, melyek a számodra fontos szempontok. Ezután megírjuk és elküldjük Neked egy szerkeszthető word doksiban a minta házirendet (akkor is fordulhatsz hozzánk, ha van már saját házirendet, de szívesen átnézetnéd).